mandag 8. november 2010

Detaljer om en fødsel


Knausgård har vel etterhvert blitt ganske kjent for å gå i detaljer. Og overrasket ble jeg vel ikke da han beskrev konas fødsel av datteren i detalj. Som sengelektyre var nok ikke dette kapittelet i bok 2 den beste sovemedisinen, jeg følte rett og slett at jeg overvar en smertefull og lang fødsel. Til gjengjeld klarer han å beskrive følelsen som kommer i etterkant som noe av det bedre jeg har lest innlevelsesmessig, jeg kunne forestille meg den lykken det var i etterkant (til tross for at jeg ikke har barn selv). I tillegg fremstår han kort tid etter meget reflektert og har en innsikt som de færreste nybakte foreldre vel opplever; det finnes faktisk en verden der ute som ikke har den samme følelsen. Tomheten melder seg når han ringer og forteller omverdenen om det store og reaksjonene ikke svarte til forventningene: "jeg la på, stirret vilt rundt meg, ville at det som var der på en måte skulle svare til det som var inni meg, men det gjorde det jo ikke, jeg tente meg en røyk". For meg handler ikke dette bare om en fødsel eller følelsen av å få barn. Dette kan relateres til mange situsjoner der man føler at man har stått i verdens sentrum, men likevel ikke har verdens oppmerksomhet mot seg. Det enten er en reiseopplevelse, forfremmelse, sorg eller å få et barn. Disse situasjonene synes jeg Knausgård beskriver best av alle. Og følelsen har vi vel alle kjent på i ulike sammenhenger.

Jeg er leser fremdeles bok nr 2, ikke fordi boka er dårlig, men kanskje mest fordi han skriver så intenst og detaljert ay jeg trenger pauser, og fordi jeg har en tendens til å lese flere bøker av gangen. Jeg anbefaler likevel leseglade sjeler til å lese Knausgård, ikke for hans intime detlajavsløringer eller fordi man vil "holde seg oppdatert på litteraturfronten", men fordi han skriver så utrolig levende og bra!

2 kommentarer: